مركز كبودراهنگ
1390/11/1 شنبه



آشنایی با دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگ‌ترین شبکه آموزش عالی دولتی کشور و ابر دانشگاه دولتی جهان اسلام، از سال ۱۳۶۸ زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری اقدام به پذیرش گسترده دانشجو و دانش‌پذیر نموده است. نظام آموزشی این دانشگاه مبتنی بر آموزش باز ‌(open university) با هدف دوری از شیوه‌ی استاد محوری است. آموزش باز نوعی نگرش تازه به نظام آموزشی است که مطابق نیازهای یادگیرنده طراحی شده و سعی می‌‌کند موانع را از سر راه آموزش و یادگیری بردارد.
در کل هدف تأسیس این دانشگاه، در دسترس قراردادن علوم برای همگان است؛ به گونه‌ای که توانسته است با از بین بردن تفکر سنتی آموزش عالی در سطح جامعه، پایه‌‌‌‌گذار آموزش باز در کشور باشد. شیوه پذیرش غیر رقابتی دانشجو در دانشگاه موجب می‌شود که جوانان کشور به امکانات آموزش عالی دسترسی یافته و شرایط لازم برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برای تحقق اهداف توسعه‌ای کشور فراهم گردد.

امتیازات دانشگاه فراگیر پیام نور

ـ اعطای مدرک رسمی (مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
ـ انتخاب شهر محل آزمون به انتخاب دانشجو
ـ امکان قبولی در دانشگاه بدون کنکور
ـ امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در داخل و خارج از کشور
ـ صدور معافیت تحصیلی یا تحصیل هم زمان با خدمت سربازی
ـ امکان تحصیل همزمان در دانشگاه‌های دیگر
ـ هزینه بسیار کمتر نسبت به دانشگاه‌های آزاد و غیر انتفاعی

تاریخچه و معرفی دانشگاه

دانشگاه پیام نور براساس تصمیمات جلسات ۹۴ مورخ ۲۷/۸/۶۵ و۹۷ مورخ ۲۵/۹/۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی عملاً با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه ۱۳۶۷ تأسیس شد.
این دانشگاه پس از تأسیس، با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود در ۵ رشته تحصیلی ودر ۲۸ مرکز باقیمانده از دانشگاه ابوریحان بیرونی ودانشگاه آزاد ایران از مهرماه سال تحصیلی ۶۸-۱۳۶۷ فعالیت آموزشی خود را‌ آغاز کرد.توسعه دانشگاه وتأسیس شعب جدید از محل کمک های مردمی و محلی وامکانات مهیا شده از سوی هیأت مؤسس انجام می شود
یکی از ارکان توسعه علمی کشور گسترش آموزش است که رشد اجتماعی و شکوفایی استعدادها را به همراه دارد و زمینه‏ساز خلاقیتهای انسانی است. آموزشهای متعارف و جاری به تنهایی برای برقراری این رکن مهم کافی نیست. توجه به روشهای جدید آموزشی و اجرای  برنامه‏هایی از قبیل آموزش نیمه حضوری آموزش باز و از راه دور و آموزش مجازی  برای دستیابی به هدفهای توسعه بسیار ضروری است.
آموزش نیمه حضوری نظامی آموزشی است که، با بهره‌گیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتابهای درسی خودآموز و دانشجو محوری در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاسهای درسی را کاهش میدهد.  و در واقع، در این نوع آموزش  عملاٌ می توان کلاسهای تدریس را به کلاسهای مرور درس و رفع اشکال گروهی تبدیل کرد.
مزایای این نظام آموزشی عبارت است از دانشجو محوری،  امکان مطالعة مستقل، پوشش فراگیر،  ارائة دروس در وقت کمتر از لحاظ حضور ضروری دانشجو و،  در نتیجه، کاهش هزینه ها و وابستگی کمتر به الزامات آموزشی نسبت به روشهای مرسوم،  و در عین حال، اثربخشی آموزش.
مهم‌ترین هدف و معنای آموزش باز کاهش موانع زمانی و مکانی و محدودیتهای مربوط به برخی مقررات نظام آموزشی متعارف است. به گونه‌ای که زمینه‏های ارائة آموزش عالی به افرادی فراهم آید که به علت دوری یا دسترسی نداشتن به مراکز آموزشی و محدودیتهای زمانی و شغلی و اقلیمی برای بهره‏مندی از آموزش متعارف امکان کمتری دارند.
آموزش نیمه حضوری عبارت است از سازماندهی به فرایند یاددهی ـ یادگیری، به گونه‌ای که هر مرکز آموزشی در انتخاب و کاربرد راهکارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه‏ و سایر وسایل ارتباط جمعی توانا باشد.
در این نوع آموزش، بهره‏گیری از فناوری‏ اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرایند یادگیری را با مشارکت خود یادگیرندگان تسهیل می‌کند.
ابر دانشگاه پیام نور بزرگترین شبکه آموزش عالی دولتی در کشور است که در میان دانشگاه های باز دنیا رتبه ششم و در آسیا رتبه دوم را دارد.

آموزش باز

این اصطلاح بیشتر نوعی نگرش به نظام آموزشی است که مطابق نیازهای یادگیرنده طراحی  می شود و سعی می کند موانع را از سرراه آموزش یادگیری بردارد. هم نظام آموزش از راه دور و هم نظام سنتی و رسوم می تواند براین تعریف باز یا بسته باشد.
۱- جدایی یاددهنده و یادگیرنده (معلم و شاگرد) از یکدیگر، هم از نظر مکانی و هم از نظر زمانی
۲- ارایه آموزش به وسیله سازمان نه معلم
۳- استفاده از فناوری در آموزش، با به کارگیری ابزارهای ارتباطی جدید برای آموزش
۴- تأمین ارتباط دو سویه میان سازمان یاددهنده (معلم) و یادگیرنده
۵- ارائه و تشکیل کلاسهای رفع اشکال فردی و گروهی و ممنوعیت تشکیل کلاسهای آموزشی صرفا حضوری
۶- مشارکت معلم در شکل صنعتی شده فرایند یادگیری ـ یاددهی به عنوان عامل اصلی
۷- فردی و خصوصی کردن یادگیری ( در این نظام یادگیرنده تعیین کننده زمان ومکان یادگیری متناسب با استعدادها و علایق و به طور کلی توانایی ها و ویژگی‌های فردی خود می باشد).
آموزش از راه دور، نظام آموزش نوینی برای سازمان دادن به فرآیند یادگیری ـ یاددهی است که یک مرکز آموزشی را، به منظور انتخاب و کاربرد راه کارهایی برای استفاده  از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه ها و سایر وسایل ارتباط جمعی، یاری می‌دهد. همچنین با بکارگیری این نوع آموزش و با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید در ارائه خدمات آموزشی از راه دور، فرآیند یادگیری با مشارکت خود یادگیرندگان سهل تر می شود.

امکانات و تجهیزات آموزشی و رفاهی دانشگاه پیام نور کبودراهنگ
-          داشتن دو ساختمان اداری و آموزشی
-          کارگاه های رایانه مجهز به اینترنت و اینترانت
-          کتابخانه و سالن مطالعه
سالن اجتماعات

-          آزمایشگاه فیزیک،جغرافیا،روانشناسی و کشاورزی و خاک شناسی و ...
-          زمین و فضای ویژه کار عملی دانشجویان کشاورزی و گلخانه
-          کلاسها مجهز به تلویزیون و دی وی دی پلیر و دیتا ویدئو پرژکتور
-          اتاق مجزا برای سه تشکل دانشجویی هلال احمر و انجمن های علمی فرهنگی و ورزشی
دانشگاه پیام نور کبودراهنگ تنها از طریق سازمان سنجش و به 2 صورت آزمون سراسری و بدون آزمون در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد و تاکنون حدود 6000دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل گردیده اند.
 
آدرس پستی مرکز : همدان کبودراهنگ بلوار ولایت روبروی پایگاه سوم شکاری شهید نوژه
کد پستی :6551947161





برای مشاهده آدرس مرکز در گوگل مپ 
اینجا کلیک کنید