آیین نامه ها و بخشنامه ها
1393/12/9 شنبه

آیین نامه های دانشجویی - فرهنگی

1-متقاضی نشریه دانشگاهی موظف است درخواست کتبی مبنی بر انتشار نشریه را با ذکر نام درخواست کننده ، مشخصات مدیر مسوول ، عنوان نشریه ، ترتیب انتشار و زمینه انتشار به انضمام اعلام پایبندی به قانون اساسی ، قوانین موضوعه و این دستورالعمل به دبیرخانه کمیته ناظر ، تحویل نماید .

2- مدیر مسوول باید دانشجو یا عضو هیات علمی ثابت همان دانشگاه باشد .

3- دانشجویانی که به عنوان مدیر مسوول تقاضای انتشار نشریه را دارند نباید در کمیته انضباطی دانشگاه سابقه محکومیت قطعی که منجر به محرومیت از تحصیل به مدت یک نیم سال تحصیلی و یا بیشتر باشد داشته باشند .

 4-در صورتی که تقاضانامه ها ناقص و یا مدیران مسوول متقاضی انتشار نشریات فاقد شرایط قانونی مورد استناد این دستورالعمل باشند کمیته ناظر موظف است مراتب را به صورت مکتوب و با استناد به دلایل و مدارک لازم حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت و ثبت درخواست به متقاضیان اعلام نمایند .

 5- کمیته ناظر موظف است در صورت فراهم بودن شرایط قانونی انتشار نشریه ، مراتب موافقت خود را حداکثر ظرف مدت 7 روز به شورای فرهنگی دانشگاه اعلام نماید و شورای مزبور می بایست حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاریخ ثبت  نامه درخواست ، نسبت به صدور مجوز مربوط اقدام نماید .

  ب : انجمنهای علمی دانشجویی

به منظور تقویت نشاط علمی در میان دانشجویان و حمایت از فعالیتهای جمعی و خودجوش پژوهشی و راهنمایی و مشارکت دانشجویان مستعد و توانمند در جهت بالندگی علمی و فرهنگی دانشگاه ، انجمنهای علمی دانشجویی رشته های مختلف تحصیلی با حمایت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور ، طبق مفاد آیین نامه تشکیل می شود

 شرایط راه اندازی :

1- درخواست کتبی افراد متقاضی تأسیس انجمن

2- تکمیل فرم پیوست و ارائه آن به مسوول فرهنگی مرکز

3- ارائه آیین نامه داخلی انجمن توسط افراد  هیات موسس و تعیین زمان انتخابات شورای مدیریت

4-دانشجویان علاقه مند فقط می توانند نسبت به راه اندازی آن دسته از انجمنهای علمی اقدام نمایند که رشته تحصیلی آن در مرکز محل تحصیل موجود باشد .

5-دبیر انجمن در نیمسال قبل از دبیری ، مشروط نشده باشند. دو ترم متوالی مشروط نشده باشد و معدل کل بالای 12 باشد.

 وظایف انجمن علمی دانشجویی :

اعضای انجمن علمی دانشجویی بر اساس آیین نامه های داخلی انجمن که توسط شورای مدیریت ، تدوین می شود در کمیته هایی که به منظور سامان دادن به فعالیت اعضا تشکیل می شود مشارکت و فعالیت خواهند داشت .

1-جذب دانشجویان علاقه مند و خلاق و ایجاد انگیزه و رغبت نسبت به فعالیتهای علمی – پژوهشی در میان کلیه دانشجویان

2- برنامه ریزی برای فعالیتهای ادواری و سالانه انجمن

3- برقراری ارتباط مستمر با انجمنهای علمی مشابه در سایر دانشگاهها

4-برنامه ریزی جهت اجرای طرحهای پژوهشی و پیشنهاد همکاری در اجرای طرحهای پژوهشی اعضای هیات علمی دانشکده

5- پیشنهاد آیین نامه داخلی انجمنهای علمی دانشجویی جهت تصویب به شورای دبیران

6-تشکیل کمیته های مختلف نظیر آموزش و پژوهش ، روابط عمومی و نظارت بر عملکرد کمیته ها

7- برگزاری و همکاری در برگزاری جشنواره ها و مسابقات علمی و آزمونهای آمادگی برای ورود به دوره های تحصیلی تکمیلی

8-همکاری با مسوولان دانشگاه در برنامه ریزی و ساماندهی بازدیدهای علمی از مراکز علمی ، صنعتی و فرهنگی کشور

9-تولید و انتشار نشریه علمی ، نرم افزارهای رایانه ای ، فیلمهای علمی – پژوهشی ، آموزشی و تشکیل کارگاههای تخصصی به صورت مستقل و یا با همکاری سایر رشته ها و دانشگاهها .

 

ج :  کانونهای فرهنگی -  هنری

کانونها به منظور پاسخگویی به نیازهای متنوع و رشد خلاقیت های فرهنگی دانشجویان ، سامان بخشیدن به خواسته های وتلاشهای خود انگیخته فرهنگی ، هنری و اجتماعی دانشجویان ،حمایت و هدایت این گروه از فعالیت ها در جهت نیل به ارزش های متعالی اسلامی ، ارتقا سطح همکاری جمعی و بسط و تعمیق فرهنگ مشارکت در امور دانشگاهها ، تأسیس و تقویت نهادهای مدنی و غیر دولتی و قانونمندی حوزه فعالیت های فرهنگی دانشجویان بر اساس ضوابط مندرج در آئین نامه در دانشگاهها فعالیت می نمایند.

1- تعاریف و کلیات :

1-1کانون های فرهنگی دانشجویان : نهادهایی دانشجویی هستندکه در قالب ضوابط این آیین نامه در زمینه هایی از قبیل : قرآن و عترت ، ادبی ، فیلم و عکس ، موسیقی ، هنرهای تجسمی ، صنایع دستی ، فرهنگ و اندیشه ( مطالعات فرهنگی ، گفت و گوی تمدنها ، ایرانگردی و جهانگردی و...) واجتماعی ( محیط زیست ، آسیب های اجتماعی ، امداد و ...) فعالیت می نمایند.

2-1اساسنامه کانون : مجموعه ای است مکتوب شامل : اهداف ، شرح وظایف ، تشکیلات ، دستورالعملها و مقررات اجرایی ویژه یک کانون که در قالب ضوابط این آیین نامه و دستورالعملهای تکمیلی آن توسط هیئت مؤسس کانون تدوین می شود.

3-1عضو کانون : به هریک ازدانشجویان شاغل به تحصیل دردانشگاه محل فعالیت کانون اطلاق می شود. که مطابق این آیین نامه بدون محدودیت به عضویت کانون در می آیند. و در چارچوب اساسنامه به فعالیت می پردازند. حداقل تعداد اعضای یک کانون 15 نفر می باشد.

4-1-مجمع عمومی کانون : شورایی است متشکل از اعضای کانون که جلسات آن به منظور تصویب اساسنامه و آیین نامه های داخلی کانون و تغییرات آنها ، انتخاب اعضای شورای مرکزی کانون ، تدوین اولویتها و دریافت گزارش فعالیت سالانه شورای مرکزی کانون و نظارت بر فعالیت آنها به طور عادی حداقل سالی یکبار و به طور فوق العاده بر اساس دعوت شورای مرکزی یا به پیشنهاد اعضای کانون تشکیل می شود.

5-1-شورای مرکزی کانون : شورایی است متشکل از5 نفر اعضای کانون که مطابق مفاد مندرج در این آیین نامه ( ماده 3 ) به منظور برنامه ریزی و اجرای سیاست ها و اولویت های مصوب کانون ، توسط مجمع عمومی کانون انتخاب می شوند و وظایف آن مطابق اساسنامه کانون تعیین می گردد.

6-1-شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه : شورایی است متشکل از دبیران کانون ها و دبیر شورا که ظرف مدت حداکثر یک ماه پس از ابلاغ نهایی این آیین نامه در صورت وجود حداقل سه کانون در دانشگاه تشکیل می گردد.

ماده 2 – ضوابط تشکیل و صدور مجوزکانون :

1-2-حداقل سه نفر از دانشجویان علاقمند به فعالیت فرهنگی که حداقل 14 واحد درسی را گذرانده باشد ودر دو سال گذشته حکم قطعی کمیته انضباطی منجربه محدودیت از تحصیل به مدت یک نیمسال یا بیشتر را نداشته باشد ، می توانند به عنوان هیأت مؤسس تقاضانامه خود را مبنی بر تشکیل کانون در یکی از زمینه های مندرج درآیین نامه به مدیریت فرهنگی دانشگاه ارائه نمایند .اساسنامه و اهداف تشکیل کانون به پیوست تقاضانامه ارائه می گردد.

2-2-مدیریت فرهنگی دانشگاه موظف است ظرف حداکثر20 روز پس از دریافت و ثبت تقاضانامه ، نسبت به صدور مجوز تأسیس کانون و یا اعلام کتبی دلایل عدم صدور مجوز اقدام نماید.

3-2-شرایط صدور مجوز برای کانون :

الف ) هیأت مؤسس کانون باید واجد شرایط مندرج در بند (1-2) این آیین نامه باشد.

ب ) در ساختار پیشنهادی در اساسنامه کانون باید کلیه اجزا و ارکان نظیر اعضاء کانون، مجمع عمومی کانون ، شورای مرکزی کانون و دبیر کانون مطابق با مفاد آئین نامه پیش بینی شود.

ج) در زمینه مورد تقاضا در همان دانشگاه کانون یا شاخه کانونی مشابهی که با مجوز رسمی مدیریت فرهنگی دانشگاه فعالیت می نماید وجود نداشته باشد .

4-2-مدیریت فرهنگی دانشگاه نمی تواند بدون استناد به یکی از موارد مندرج در بند (3-2 ) این آئین نامه تشکیل وفعالیت کانون را غیر مجاز اعلام کند.

5-2- در صورتی که متقاضیان نسبت به رأی صادره توسط مدیریت فرهنگی مطابق این آیین نامه معترض باشند می توانند ظرف حداکثر 15 روز پس از دریافت ابلاغ کتبی مدیریت فرهنگی ، دفاعیات خود را تسلیم وی نمایند. مدیریت فرهنگی موظف است حداکثر 15 روز پس از دریافت وثبت اعتراض نامه ،کتباً در این خصوص اعلام نظرنهایی نماید.

ماده 3-شورای مرکزی کانون:

1-3 اعضای شورای مرکزی کانون از طریق انتخابات مجمع عمومی کانون از میان اعضاء رسمی دارای شرایط زیر برای مدت یک سال مطابق اساسنامه کانون انتخاب می گردند :

الف) حداقل 14 واحد درسی گذرانده باشند ( ویژه دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی)

ب) تا پایان دوره فعالیت شورا دانشجو باشند.

ج) در نیمسال قبل از تقاضای عضویت در شورای مرکزی کانون ، مشروط نشده باشند. دو ترم متوالی مشروط نشده باشد و معدل کل بالای 12 باشد.

د) ظرف دو سال اخیر در کمیته انضباطی حکم قطعی منجر به محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال یا بیشترنداشته باشند.

ماده 4- شورای هماهنگی کانون ها :

1-4 در صورت وجود حداقل سه کانون در دانشگاه مطابق این آیین نامه ، مدیر فرهنگی موظف است حداکثر ظرف یک ماه نسبت به تشکیل شورای هماهنگی کانون ها اقدام نماید. دبیران کانون های در اولین جلسه این شورا ، سه نفر از دانشجویان ، فارغ التحصیلان و یا کارشناسان (دارای حداقل مدرک کارشناسی) دانشگاه را که دارای سوابق برجسته و ارزنده ای در حوزه فعالیت های فرهنگی می باشند به مدیریت فرهنگی دانشگاه معرفی می نماید ومدیر فرهنگی یک نفر از ایشان را برای مدت یک سال به سمت دبیر شورای هماهنگی کانون ها منصوب می کند

2-4 - وظایف شورای هماهنگی شوراها :

1- ایجاد هماهنگی بین کانون های دانشگاه و برنامه ریزی جهت فعالیت های مشترک میان کانون های مختلف دانشگاه

2- تدوین سیاست ها، اولویت ها و برنامه های کلی کانون ها و تعیین میزان اعتبارات مورد نیاز کانون ها و ارائه پیشنهادات به مدیریت فرهنگی دانشگاه

3- نظارت بر عملکرد کانون ها از جهت مطابقت مصوبات و برنامه های اجرایی با آیین نامه و مقررات و رسیدگی به تخلفات کانون ها مطابق این آیین نامه

4- ایجاد تسهیلات لازم جهت برقراری ارتباط کانون های دانشگاه با سایر نهادهای فرهنگی و دانشجویی داخل و خارج دانشگاه
د-دستورالعمل انتخاب دانشجوی نمونه(برای دریافت کلیک کنید)